Jonas Johnsson

7/3 1851 – 15/10 1916

Jonas Johnsson föddes i Stora Råby 7/3 1851. Han gifte sig med Anna Maria Rosenblad. I yrkeslivet var han kamrer på Skånska Brandförsäkringsinrättningen (Skånska Brandförsäkrings-Inrättningen) i Lund. Jonas Johnsson var tillsammans med Ernst Ljungström initiativtagare till att grunda en förening för filatelister, som under namnet Lunds Filatelistförening kom att se dagens ljus den 21 november 1889. Jonas Johnsson var föreningens förste vice ordförande (1889 - 1901).

Ett brevkort från Norge till kamrer Jonas Johnsson i Lund

En intressant del av texten på brevkortets baksida

Kommentar

Avsändaren Paul måste ha skickat ytterligare två brevkort till Jonas Johnsson vid samma tidpunkt, eftersom texten på brevkortets baksida saknar inledning och det står 3) längst upp till vänster.

Källor

Eran Skånska Brand definitivt slut, Moritz, Ingrid, Gamla Lund Nytt 2000:2

Lunds Filatelistförening 1889 - 1989, Billgren, J., Norborg, K. och Winther, T., Bloms boktryckeri AB, Lund 1989
Rättelser: På sidan 4 står det kamreren Jonas Johansson. Vid läsning av mötesprotokollet från den 13 november 1889 har det nu (2014) framkommit, att efternamnet ska vara Johnsson (utan a). På sidan 5 (under Vice ordförande) borde det stå Jonas Johnsson (inte Jonas Jonsson).